Vi badar i ljung...

Helt otroligt mycket honung blev det!
Mina otroligt snälla honungskollegor hjälpte mej att slutskatta här hemma igår. Det var riktigt mycket honung i både det gamla samhället och i årets avläggare. Lite pyssel är det allt, och det är tacksamt att få hjälp med det. 
Det är fortfarande mycket yngel i ramarna. Ett par, tre ramar med yngel och pollen i fick de behålla men resten av ynglen fick offras för att de ska ha plats till invintringsmaten. 
Sen vill man inte heller att de ska ha massa ljunghonung kvar under vintern, för då sägs det att de lättare får utsot.

Så efter att skörden hemifrån hade packats in i bil och åkt med till slungningen, så packade jag ihop utrustningen och tog med mej Emma till samhället hos mina föräldrar. 
Tillsammans hjälptes vi åt att göra om proceduren där.
Vi hade sällskap av ett modigt gäng. Det var pappa som fotade, sen var mamma nyfiken oxå och dök fram bland bina emellanåt. Även systern med småttingar var där och kollade.
Ingen fick ett enda stick, bina var lika snälla som vanligt.
Jag trodde ju inte att det skulle bli någon honung från detta samhället egentligen... Skattlådan satte jag ju bara dit för att de kanske skulle vilja bygga ut lite! Men de hade verkligen jobbat hårt. I åtta av de tio ramarna i skattlådan fanns det honung. Inte jättemycket i alla, men vissa var även helt fulla. Sen var det även en del i bottenvåningen.

Nu ska jag fortsätta sila honung :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0