Färdigmatat...

för den här gången. Nästan iallaf. Fru blå har sörplat ner sina 18 kg, plus lite extra som muta för att hon ska vara lika snäll nästa år. Det andra samhället jag har här hemma har en liten påfyllning kvar och sen är de klara med.

Det är massor av bin hos fru Blå och när jag tog bort foderanordningen så kunde jag knappt se ramarna för alla bin :)
Men jag kunde se vad jag borde ha tänkt på... Nämligen att bakom sista ramen finns ett utrymme som är typ dubbelt så brett som utrymmet mellan två ramar. Det innebär att bina bygger den sista ramen extra tjock, så det blir en sumo-ram! Men det har ju ingen större betydelse. Det blir bara lite trångt för mej när jag ska ha upp den.
Men till våren ska jag nog ta tag i att hänga dit en sån där utfyllnadsskiva så det blir lite snyggare bygge.
Nu har kupan återfått sin vinterskepnad. Det känns både lite vemodigt och lite skönt att "säsongen" snart är över. De ska såklart få en behandling mot varroa-kvalster framöver oxå.
Men innan jag låter dem slippa mej för vintern, så kan jag nog inte låta bli att spana runt lite i kupan en gång till. Det får bli en solig dag framöver :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0