En vanlig dag på Veken...

innebär just nu sockerlagskokning. 

Samma dag som jag plundrade samhällena från deras matförråd, så började jag invintra dom med sockerlösning. De drar ner sockret i kupan med en rasande fart. Fru Blå, som är det ursprungliga samhället, drar ner en ballong per dygn i stort sett och de vita damerna tar ungefär ett och ett halvt dygn på sej.
Såhär ser foderballongen ut uppifrån när den står på plats i kupan.

Den rymmer nog fyra liter skulle jag tro.
Igår hällde jag i ympen i honugstunnan och rörde om.
Och rörde lite till...  
Sen var det "bara" att hälla upp på burkar.
Många burkar blev det... Det var ju 40 kg honung, så det tog en stund...

Sen fick burkarna bo i rumstemperatur tills idag. Nu har jag sprungit typ femtielva gånger till garaget med dom där de kan stå lite lagom svalt och stelna till. Hoppas, hoppas att det blir bra.

Kommentarer
Postat av: Irene

Den blir säkert bra. Den vi har smakat tidigare var ju supergod.

2011-09-14 @ 23:09:07
URL: http://www.indecernos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0