Lite nyfiken...

är man ju...
Så med mamma i bidräkt och pappa vid kameran som vanligt, så gjorde vi ett besök i kupan.




Ramarna som är fulla med socker är vita som snö.




Ramarna längst bak är lite mörkare. Det var de som jag lämnade vid sista slungningen som då var mycket yngel i.
Nu har cellerna fyllts med socker och nektar istället. Det verkar vara ganska mycket honung på just denna ramen... Kanske inte så bra... men det borde inte vara ljung iallaf för den är ju överblommad. Och honungen var inte tjock och klumpig utan såg ganska rinnig och len ut. Hoppas det inte gör något att bina har den kvar under vintern...



Vi lyfte bara två ramar, så jag såg inte drottningen denna gången. Men i den mörka ramen fanns en liten klunga med täckt yngel och ett par larver.
Vet inte om det är normalt att de lägger ägg såhär sent på året, men det har varit extremt varmt nån vecka nu. Det har legat kring 20 grader. 
När kylan hälsar på nästa gång så tror jag det är dags att sätta dit musgallret. Pappa har gjort en bra konstruktion av de små gallerbitarna jag köpte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0