Innan soluppgången...

i lördags, åkte jag till Bitorpet utanför Anderstorp där biodlarföreningen håller till. Det var dax för vaxsmältning och ramtvättning. 
När jag kom dit möttes jag av en härlig syn. Det stod ett gäng vedeldade grytor på rad och glödde och rök.
Ett tappert litet gäng hade varit där en timme tidigare och tänt under grytorna så det började rätt snart att koka.

min kamera tyckte inte det var så kul att ta kort i mörkret, så det blev lite suddigt.


Här är första badet, där vaxet smälts ner. Det blev en riktig grötig röra, för det är ju både vax, lite honungsrester och ett och annat bi-lik bland annat som åker med.
Sen badar man dom i kokande vatten med kaustiksoda i, sen rent vatten, vatten med såpa och rent vatten igen.
Många bad blir det för de små ramarna, men såhär fina blev de till slut:
När det ljusnat blev det lite bättre bilder.
Den här härliga sörjan ska bli fina vaxmellanväggar. Svårt att tro just nu... Men de skickar iväg gröten och får tillbaka rent fint vax.

Kommentarer
Postat av: Irene

Det är mycket mera jobb med biodling, än man hade en aning om.

2011-10-26 @ 22:21:58
URL: http://www.indecernos.se
Postat av: Carina

Ja, det är en del pyssel... Men det är ROLIGT :)

2011-10-27 @ 16:22:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0