Välkomna till världen...

alla blivande vita fruar.
Idag kollade jag igenom det samhället jag delade ifrån den 12/6. Det fanns ju ett gäng drottningceller då som följde med i flytten.
Ganska snart hittade jag 2 st drottningceller intill varandra som jag tyckte såg utkrupna ut. Sedan hittade jag även några stycken som såg ut att vara rivna.
Jag är ju absolut ingen expert... men om jag har fattat det rätt så har de celler som är utkrupna ett runt hål i änden som är lite fnasigt. Cellerna som är rivna har ett större hål på sidan.
Försökte att ta kort på skapelserna, men det blev inte så bra...
Dock hittade jag fröken Vit mitt bland alla bin :) Och henne lyckades jag få en riktigt bra bild på.
I veckan som kommer ska det bli varmt och fint väder. Perfekt tajming för parning alltså. Sen hoppas vi att det blir en massa snälla bi-bebisar i denna kupan oxå.

Här går hon i mitten av bilden med sin stora blanka svarta sköld.

Den lilla svärmen som dök upp i onsdags bor i en avläggarlåda och verkar ha slagit sej till ro där. Det flyger lite bin ut och in, och när jag kikar in från taket, så verkar det som att de jobbar på med att bygga ut sina ramar.
Så det verkar ju som att det var en drottning med i klungan, för annars skulle de troligtvis ha flugit tillbaka till sitt modersamhälle.
Min teori efter dagens kontroller är att den lilla svärmen kom från kupan jag delade från. Det är väldigt gott om bin där. Så det kan ju vara så att den först kläckta drottningen tyckte det kändes lite trångt och lämnade plats för nästa.
Ja, ja... det får väl vara deras lilla hemlighet hur det har gått till...

Kommentarer
Postat av: Christina Norberg

Vilken bra blogg du har Carina, fina bilder och underhållande läsning.Jag tar en titt på bloggen varje dag. Jag önskar dig lycka till med biodlingen.

/ Christina

2011-06-28 @ 21:13:53
Postat av: Carina

Hej Christina! Kul att du gillar den! :)

2011-06-29 @ 11:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0