Nä fy sjutton...

det där med drönarutskärning är nog inte min grej :(
Idag var det dags. Den halvan av drönarramen som nu var full med täckt yngel skulle skäras bort från ramen. Så långt gick det ju bra. Dock känns det lite elakt, för det är ju en och annan larv som man mosar när man skär loss kakan.
Det var mycket bin ute och flög i det fina vädret så det var lugnt och fridfullt i kupan.
Så när jag var klar med ingreppet tog jag den utskurna kakan och skulle inspektera den. För det har jag lärt mej att man ska göra. Man ska ta en tandpetare och gräva upp innehållet i cellerna för att se om det finns några varroakvalster.
Detta innebär i verkligheten att man ska gräva upp små söta bebisbin så att de dör! Jag klarade nog inte ens gräva 10 celler. Fy så hemskt! Titta här så söta de är. Som små änglar.
Ja, ja... jag hittade iallaf inga kvalster. Och jag ska ta mod till mej och göra om det igen om tio dagar. Sen får vi se.

Kommentarer
Postat av: Irene

Första gången jag ser bebisbin.Det låter ju faktiskt grymt att de måste dö. Tur att du inte hittade några odjur bland dem i alla fall.

2011-06-30 @ 23:24:33
URL: http://www.indecernos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0