Idag gick flyttlasset...

för hälften av bina. Jag snackade lite med dom om det igår, så jag tror att de hade hunnit packa ner tandborste och kudde.  ;)  
Jag snodde de tio ramarna från fru Blå som var mest ägg i. Sen var det även fullt med täckt yngel och larver och såklart massa härlig nektar.

Här är drönarramen som jag satte i för tre dagar sedan. Då satte jag en ca 4 cm smal remsa längst övre ramlisten som de skulle ha att bygga på. Och de har ju kommit en bit. De kommer nog fylla ut hela ramen så småningom. Drönarramens celler är något större än de vanliga "arbetarcellerna". Därför kommer drottningen att lägga drönarägg här (obefruktade). Sedan när de är täckta, med ca 20 dagars intervall, kan jag skära bort dessa celler och utplåna dem. Meningen med det är att varroa kvalstret trivs i drönarcellerna, och då minskar jag mängden kvalster.
Lite krångligt detta... Och jag vet inte om min korta förklaring var särskilt bra...

Men tillbaka till flytten:
Nu kommer ju säkert de flesta av de gamla tanterna att flyga tillbaka till den gamla lyan. Men det flyttade ju även med massa ungdomar som inte har börjat vara ute och ränna än, så de kommer ju förhoppningsvis att känna sej hemma på nya stället. Det är även de som har den tunga uppgiften att fixa sej en ny drottning nu. För i deras nya hem finns det ju ingen.
Men på ett par av ramarna som flyttade med fanns det drottningceller. Och i åtminstone en fanns det en tjock fin larv. Jag försökte få lite bra kort på dem, men det var inte helt lätt. Bina sitter gärna över och "gömmer" drottningcellerna.
**Klicka på bilderna så blir de större.**
Flytten gick rätt bra tycker jag. De är så himla snälla mina små bin :)
Trots att jag stökar till det massa för dom, så blir de inte arga alls. Men när jag nästan hade tömt deras undervåning och bara ställt in lite ramar med mellanväggar så var de ganska förvirrade stackarna. Då flög de lite vilsna omkring mej och undrade vart deras vardagsrum hade tagit vägen. Fast de lugnade sej snabbt när jag hade fått i alla nya ramar och ställt på den fulla övervåningen igen.
Nu har de massa att göra med att bygga upp de tio nya ramarna. Jag lät även de två skattlådorna stå kvar ovanpå. Kanske att jag skulle ha tagit bort den översta som inte var utbyggd alls... Vi får se vad de hittar på framöver.
Det nya samhället. Såhär ser det ut med nya bottnen och ett nytt fint tak som pappa har snickrat :)
De fick en skattlåda oxå. Så får vi väl se om de känner för att bygga ut den med...

Kommentarer
Postat av: Irene

Det blev ju jättesnyggt. Tur att de små bina är så snälla!De har väl förstått att det var deras matte som matade dem i vintras.

2011-06-12 @ 18:17:13
URL: http://www.indecernos.se
Postat av: Lillen

Wow, det händer ju massor med grejer hos er. Lilla J har just idag förstått att "Ninas bin gör honung" :D

2011-06-12 @ 22:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0