Drönarramen...

var färdigbygd och det var massor av ägg i och även lite larver. Jag borstade bort de stackars bina som satt på ena halvan och sen skar jag bort den. Om ytterligare tio dagar ska jag skära bort den andra halvan som då förmodligen kommer vara full med täckta yngel.
På första bilden ser man larver och ägg.
På bilden till höger ser man början till en drottningcell.
Sen hamnade den i frysen i garaget. Jag läste nånstans om någon som brukade spara dem i frysen och sen ta fram till fåglarna på vintern. Så det tänkte jag att jag skulle göra. Då kommer de ju till nytta :)
Bina har varit snälla och flitiga. De har inte gjort några fler drottningceller förutom denna på drönarramen. Men vad jag förstår så brukar de göra lite såna här koppar utan att de använder dem. Det är kanske bra att ha dem redo ifall de skulle behöva tillverka en drottning.
De har börjat bära upp lite honung i skattlådorna. 
Här är en ram som de har börjat bygga ut.
Och här är en som de har börjat fylla med honung :)
Även i undervåningen, där de fick mellanväggar när jag delade samhället, har de byggt ut och börjat samla honung. Hade det inte varit lite enklare om de bara bestämde sej för att lägga honungen överst?!? (åtminstone för mej, hehe)
Det nya samhället verkar må fint. Jag lyfte lite på taket idag och kikade på dom. De hade nog fyllt på lite honung i sina ramar oxå vad jag kunde se, men jag vågade inte röja runt bland ramarna. Det är ju dumt att riskera att ha sönder drottningceller. Men skattlådan som de fick som övervåning hade de inte byggt nåt på. Men de har väl fullt upp att ta hand om sej själva nu när de inte har sin mamma kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0