Dramatik, panik, solsting.

Med de tre orden kan man sammanfatta dagen tror jag.
Det var dags att göra en avläggare från mitt samhälle idag. När vi gick igenom ramarna så hittade vi ett antal drottningceller lite överallt. Men när jag kollade ramarna så kunde jag inte se några ägg!
-Shit! Hade jag klämt ihjäl drottningen sist jag var i kupan? Jag är alltid nojig över det när jag staplar tillbaka lådorna. Tänk om hon kryper ner runt kanten precis när jag ställer på lådan så hon kommer i kläm...
Vi kollar vidare i kupan och hittar fler drottningceller, men jag kan fortfarande inte se några ägg eller små larver. Bara feta larver och täckt yngel i massor. Nu är jag helt säker på att jag har råkat döda fru Blå...
Jag klämmer bort drottningcellerna. Men vi sparar en på ena ramen till avläggaren. Avläggaren får ytterligare en yngelram med lite pollen i oxå, samt en foderram (med honung). Båda yngelramarna var täckta med bin, så det skulle räcka till att ta hand om och bygga upp sitt nya samhälle.
Räddningen för min bikupa skulle bli att hämta en ram med ägg från min kollega.
Så på med bidräkten igen och öppna upp kupan.
Men jag tänkte att jag ska kolla igenom några ramar igen innan jag stoppar i den räddande ramen.
Och vad ser jag!!! Ägg!!!! Massor av ägg. Hur kunde jag missa det innan?
Det enda jag kan försöka skylla på är solsting.
Nästa ram jag lyfter i har oxå massor av ägg och små minilarver. Det måste betyda att hon lever...
Jag kollar vidare, och tillslut ser jag henne :)   Fru Blå lever!!!
Jag blev så glad att jag inte ens skällde på henne för att hon hade gömt sej tidigare.
Men jag såg allt att hon fnissade lite åt mej fast hon försökte se oskyldig ut.
Slutet gott denna gången alltså...

Kommentarer
Postat av: Irene

Vilken himla tur!Det hade ju inte varit så kul om du själv hade dödat henne.

2011-06-06 @ 22:32:49
URL: http://www.indecernos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0