Det finns ingen godare....

honung än den från Veken ;)
I torsdags fick jag hjälp av min snälle kollega att slunga. Eftersom han ändå hade tänkt att slunga lite så länsade jag fru Blå´s hem på de ramar som var fulla med honung och nästan helt täckta med vax.
Bina täcker honungen med ett tunt vaxlager när vattenhalten har blivit lagom låg. Slungar man mycket som inte är täckt, så är risken att man får en honung med för hög vattenhalt som jäser.
Jag snodde fyra ramar från henne och det blev ca 8,5 kilo honung.
Denna gången rörde jag inte i honungen, utan jag hällde upp den direkt på burkar så håller den sej flytande länge.
Nästa gång ska jag försöka ge mej på att röra den. Ska bara läsa på lite hur mycket och hur länge man ska röra.
Min sekreterare / sambo har hjälpt mej att göra fina etiketter till burkarna :)
Imorgon ska jag besöka fru Blå och skära bort ena delen av drönarramen.... Får se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0