Blommor och bin...

är vad allt handlar om just nu :)
Hallonen blommar för fullt, och jag har likt en smygande jägare krupit runt i hallonsnåren bland mygg och knott i hopp om att hitta mina bin där. Men icke...
Fast med tanke på att vi bor intill ett några år gammalt hygge som förmodligen är helt översollat med hallon, så har de säkert hittat något bättre ställe att hämta nektar på än just de snåren jag har besökt.
På besök i aklejan.
Bergsklinten uppskattas oxå.
Det har varit några dagar med regn och åska, men nu verkar det vända igen.
Mitt hårt arbetande samhälle tycker fortfarande att de har för trångt, och de gör massor av drottningceller.
Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild på en stor drottningcell nästa gång. De är rätt häftiga faktiskt.
Så stora som de är så skulle man kunna tro att det är ett dinosauriebi som ska kläckas ;)
För att få bina att coola ner sej lite så ska samhället delas i två. Då får fru Blå massa nytt utrymme. Min coach har försökt förklara hur jag ska göra, så det ska nog lösa sej.
Vi får väl se imorgon...
Här är platsen där det nya samhället ska stå. Jag snickrade ihop en likadan benställning som den "gamla" kupan har. Fin utsikt över kohagen får de :)
Denna fina bottnen har pappsen gjort. Jag fick låna en sån som han fick ha som mall till denna. Visst blev den superfin! Och det ska bli ett par till har han lovat :)
Ja... det verkar alltså som att bigården på Veken expanderar lite snabbare än väntat.
Men jäkla va roligt det är!!!
Håll tummarna för mej imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0