Honungen fick åka karusell...

i slungan hos min coach igår.

Och det blev en hel del tycker jag. Det är helt ofattbart hur mycket honung de där små cellerna rymmer. Jag hade bara fyra stora och två små ramar, och de var inte proppfulla, men det blev ändå ca 10 kg.
Såhär ser de ut när de är urslungade.
Lite fnasiga och knasiga med rutmönster från ramhållaren. 
Nu har bina fått tillbaka de urslungade ramarna och har fullt upp med att snygga till dom. Jag satte dem i bottenvåningen och flyttade upp de ramar som var mest honung i.

Jag tog inte med mej nån rök idag, för jag skulle ju bara fixa detta jättesnabbt tänkte jag...
Tja, eftersom vädret är lite grått och regnet hänger i luften, så var ju alla bin hemma såklart. Och det innebar ju att det fanns rätt många bin att putta undan för att få bra tag i ramarna, och dessa bin började ju muttra lite och då började de binas kompisar att muttra oxå.
Sen gjorde det ju inte saken bättre att tant Blå tyckte att vi skulle leka kurragömma idag! Jag fick nog lyfta i alla ramarna tre gånger innan jag hittade hennes gömställe. Men då gick hon bara där och såg oskyldig ut som vanligt.
Jag var tvungen att hitta henne eftersom jag skulle flytta ner henne i källaren och sätta spärrgaller över henne. Nu får hon hålla sej på bottenvåningen och när ynglena har krupit ur cellerna där uppe så får bina fylla dem med honung istället.
Så det blev ett lite surrigt och muttrigt besök hos dom idag. Men det var ändå inte så att de ville ha ihjäl mej, de bara grälade lite på mej.
Nu på morgonen så rörde jag ihop ympen som jag ska använda för att få honungen att stelna fint. Det stod jättebra i förra bitidningen hur man skulle göra med % hit och dit.
Nu ska den röras två gången om dagen i ett par tre dagar och sen ska den blandas ner i resten av honungen.
Så får vi hoppas att det blir bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0