En ny lägenhet...

fick bina hos mina föräldrar idag.
Jag skulle ändå dit och titta till dom lite så jag passade på att byta ut deras frigolitbostad mot min nytillverkade i trä.
De är helt säkert världens snällaste bin! Inte ett enda bi flög upp och surrade trots att jag ju var och lyfte i alla ramarna. Jag hade kunnat stå där i bikini om jag hade velat och inte fått ett enda bi på mej. 
Duktiga är de med. Alla ramar var så gott som utbygda redan, så de har jobbat hårt.
Och de hade ändå hunnit samla på sej honung oxå. Så nu tog jag bort sockerbehållaren som de hade hos sej, för jag tror inte de hade ätit ett enda sockerkorn.
Här är en av deras nyutbygda ramar som de samlat en del honung på och även börjat täcka. 
Klicka på bilden så syns även den vita härskarinnan :)
Såhär ser deras nya lägenhet ut nu. De har det riktigt gott här bredvid ett litet plommonträd.
Jag var även i mitt ena samhälle här hemma och kollade resultatet efter att jag hade rispat den täckta honungen i yngellådan. Meningen var ju att de skulle flytta upp honungen till skattlådan och städa ur de sönderrispade cellerna. Men mina bin hade inte läst den kursen verkar det som. Kanske hade de flyttat upp den honung som rann ur för stunden, men sen hade de snyggat till och börjat täcka den igen.
Så det verkar som att jag bara skapade mer jobb i onödan för dom... Men det var ju värt ett försök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0